Köttfärsgratäng med nachos

Igår testade jag något nytt, alltid lika skoj. Vi hade lite nachos hemma och en massa nötfärs. Då blev det köttfärsgratäng med nachos. Otroligt gott om jag får säga det själv =) Fick testat lite när jag kom hem från ett tufft träningspass.

Ingredienser:

ca 500 gram nötfärs
2st scharlottenlökar
3st vitlöksklyftor
chilipulver
vispgrädde
köttbuljong, tärning
ketchup
mozzarella riven
nachos

Bechamelsås:

50gram smör
3 msk vetemjöl
2 dl grädde
3dl mjölk
vitpeppar
salt
malen muskot
0,5 tsk socker

Köttfärs:
Bryn färsen i smör. Hacka löken i grova bitar och stek tillsammans med färsen. Krydda med chilipulver och svartpeppar. Slå i 3-4dl grädde och lägg i buljongtärning, låt puttra en stund. Smaka av och krydda ev. lite mer.
Jag tog en skvätt dressing med smak av soltorkade tomater. Häll i den rivna mozzarella till en krämig köttfärssås.

Bechamelsås:
Gör en bottenredning på mjöl och smör. ( Fräs mjölet i smör till en jämn smet)
Häll i grädde och mjölk lite i taget och låt koka upp under omrörning.
Smaka av med socker, salt, vitpeppar och lite muskot.

Gör dubbelsats av såsen om du vill testa gratängen. Tyckte det blev för lite sås.

Gratängen:
Häll såsen i en ugnsfast form häll på köttfärssåsen och lägg ett lager med nachos. Varva sen sås, färs och nachos. Avsluta med ett lager sås och toppa med riven mozzarella. In i ugnen på 225grader i ca 15 min.

Färdigt att servera med en god sallad.

Trackback
RSS 2.0