Fiskgratäng

 
 
För ett par år sedan så vägra jag att äta torsk, nu kan jag tom bli sugen på torsk. Vad hände där?? Jo Fredrik kom in i mitt liv =) När jag var liten så fastnade ett fiskben en bit ner i min hals, det gjorde super ont och senare på kvällen så drog pappa ut benet med hjälp av en tång. Sen dess så jag har inte ätit torsk och även annan fisk. Lax har gått bra om jag typ "smular" sönder laxen. Ja vi alla är konstiga på sina sätt. 
 
Fiskgratäng 
 
800 gram torsk 
 
Gör så här: 
Sätt ugnen på 225 grader 
Lägg fisken i en ugnssäker form. 
In i ugnen i 15 minuter. 
Häll sedan av fiskspadet. 
Häll över såsen. 
Klicka ut mosen runt om fisken. 
In i ugnen i 10 - 15 minuter. 
Dekorera gratängen med lite räkor 
 
 
Sås
4 dl grädde 
1/2 dl vitt vin alt. matlagningsvin 
1-2 msk citronsaft beroende på vad du tycker om 
vitpeppar
0,5 st fiskbuljongtärning
Maizena 
 
Gör så här: 
Vispa alla ingredienser. 
Ner i en kastrull och låt såsen koka upp. 
Red gärna såsen med lite maizena
 
Potatismos
 10 st potatisar 
2 msk smält smör 
1 äggula 
1 st morötter
vitpeppar, salt ev. riven muskotnöt 
 
Gör så här: 
Koka potatisen. Smält smöret i en kastrull och låt svalna. 
Häll av vattnet ur kastrullen med potatis. Pressa potatisen genom en potatispress. 
Häll i det smälta smöret och äggulan,  vispa med en elvisp till önskad konsistens.
Riv morotten och rör ner i mosen. 
Smaka av med salt, vitpeppar och ev. lite riven muskotnöt. 
 
 
Dekoration
Räkor 
 
 

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0