Kycklingpaj med svamp och sparris

 
 
Denna är bara mums mums, enligt mig. Hittade receptet på nätet men sen ändrade jag lite runt lite bland ingredienserna och fick min egna variant. 
 
Kycklingpaj med svamp och sparris 
 
1,5 dl grahamsmjöl 
1 dl vetemjöl 
75 gram smör 
0,75 dl kesella/kvarg 
 
Fyllning 
3 st kycklingfiléer ca 400 gram 
200 gram champinjoner 
1 bunt sparris 
1 st gullök 
0,5 dl teriyakisås 
vitlökspluver, salt, gurkmeja, svartpeppar 
 
Äggstanning 
1, 5 dl creme fraiche 
1 dl mjölk 
3 st ägg 
salt, svartpeppar, torkad basilika 
 
Gör så här: 
 
Sätt ugnen på 200 grader 
Nyp ihop smör och mjöl, till en grynig massa.
Tillsätt kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. 
Tryck ut degen i en pajform, ställ i kylen i 30 min. 
Nagga pajskalet och grädda i 10 min 
 
Skär kycklingen i små bitar. 
Hacka löken och skiva svampen. 
Bryn kycklingen i olja. 
När kycklingebitarna har fått färg så lägg i svampen och löken. 
Krydda med salt, svartpeppar, vitlökspulver och gurkmeja (endast för färg) 
Stek till löken blivit mjuk och svampen har fått lite färg. 
Häll i teriyakisås, blanda om. 
Koka upp lättsaltat vatten och lägg i sparrisen. Ca 2 minuter. 
Fyll pajskalet med kycklingblandningen. 
Skär av ändbitar på sparrisen. Lägg sparrisen ovanpå kycklingen som ekar i ett hjul. 
Vispa ihop alla ingredienserna till äggstanningen. 
Häll sedan äggstanningen över kycklingen. 
In i ugnen i ca 30 minuter. Till äggstanningen stelat och fått en fin färg. 
 
Klart =) 
 
 

Kommentarer

Kommentera gärna inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0