Ugnsbakad torskrygg med vitvinssås

 
 
För någon helg sedan var det middagsbjudning här hemma. Det blev ändrade planer p.g.a. sjukdom så mina föräldrar kom hit. 
Vi bjöd på ugnsbakad torskrygg med vitvinssås, pressad potatis, ärtor och haricot verts. 
Busenkelt och himla gott. (Om jag får säga det själv)
 
Ugnsbakad torskrygg 
4 pers 
 
6 torskryggar 
ca 3 st citroner 
citronpeppar 
skvätt vitt vin 
smör 
flingsalt 
 
 
Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader 
Ringla flytande smör i en ugnssäker form. / Gnid in lite smör i formen. 
Lägg ner torskfiléerna. 
Strö över citronpeppar och flingsalt. 
Pressa citronsaft över filéerna. 
Skär tunna skivor smör och lägg några skivor ovanpå fisken. 
Häll lite vitt vin i formen. 
In i ugnen i ca 15 minuter, till du ser att torsken börjar "dela på sig". 
Faller den lätt isär, då är fisken klar. 
 
 
Vitvinssåsen gjorde jag enligt recept från Alltommat. 
Eller ja inte riktigt enligt recept. Men jag skrev inte ner hur jag gjorde. 
Vi tyckte att såsen smakade för mycket fond och tog i lite mer vin. 
Och super lite socker. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bekki

MM vad gott det lät!! Får bli nästa gång ist :)

2014-03-06 @ 14:43:41

Kommentera gärna inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0